Alkofakty

Popíjanie je náš národný šport.

Slovák starši 15 rokov vypije za rok v priemere 11.5 l čistého liehu.

Ľudí závislých od alkoholu je na Slovensku 400 000.
Každý rok pribudne ďalších 6000.

Na alkohol míňame asi 2,5 precenta celkových mesačných výdavkov, s cigaretami až 6 percent.

Každý piaty muž na alkohol umiera.

Chcem si o tom prečítať

„Ovládame my alkohol alebo alkohol ovládá nás?″

FAQ pre Sušičov

Všetko, čo ste kedy chceli vedieť o Sucháči a báli ste sa opýtať.
📒 Čo je to Sucháč?

Suchý február je možnosť dať si odstup od alkoholu. V priebehu mesiaca na suchu otestuješ seba, svoje okolie a pripomenieš si, čo všetko môžeme aj bez alkoholu. Suchý február nie je diéta, je to životný štýl. Je to istota, že vieš, kto tu koho ovláda. 

Môžeme ti sľúbiť, že naštartovať zmenu nebolo nikdy ľahšie ako vo februári. Prijmi výzvu a inšpiruj ľudí okolo seba. Spoločne môžeme pohnúť s národom, ktorý pije cez čiaru.

Čo môžem hovoriť ľuďom, ktorí Sucháč (Suchý február) nechápu?

Inšpiruj ich! Vysvetli im svoje dôvody, prečo sušíš. Povedz im, na čo sa vo februári tešíš, čoho sa s radosťou vzdávaš a prečo ti to celé dáva zmysel.

Ako a prečo sa mám registrovať?

Registráciou prijímaš svoju osobnú výzvu, podporuješ šírenie myšlienok Suchého februára a taktiež pomáhaš tým, čo to majú s alkoholom na hrane. Registrovať sa môžeš na www.suchyfebruar.sk a je to úplne bezbolestné. Vyberať môžeš z troch variántov. Ku každej registrácii ti naložíme balík výhod, ktorý ti pomôže užiť si mesiac na suchu na 150%.

Mám nepiť a ešte za to platiť?

Do ničoho ťa nenútime! Sušiť môžeš aj bez registrácie, to je jasné. Ale asi chápeš, že sušiť na Slovensku nie je jednoduché. Alkohol je všade s nami a už sme zabudli aké je to bez neho. Keď sa zaregistruješ, tak ťa v tom sušení môžeme podporiť. Vyzbrojíme ťa informáciami, balíčkom na prežitie a staneš sa súčasťou komunity, ktorá ťa vždy podporí. Svojou registráciou navyše podporíš osvetovú kampaň, vďaka ktorej môžu tiecť dobré myšlienky Suchého februára ďalej.

Má jeden mesiac vôbec nejaký efekt?

Jasná vec! Každý deň, kedy sa lepšie staráš o svoj život sa počíta. V priebehu Suchého februára možno zhodíš pár kíl, naštartuješ revolúciu vo vzťahu alebo sa začneš lepšie spávať. Možno sa nestane nič z toho a ty si odnesieš zmenu vo svojej hlave. Je to na tebe. Mesiac je doba tak akurát dlhá na to, aby si mohol/a naštartovať zmenu - poriadnu a trvalú, podľa tvojej chuti. Skoro 60% účastníkov po februárovej skúsenosti zmierni pitie.

Mám držať Suchý február, keď aj tak nepijem?

Určite áno! Suchý február je vyjadrením postoja - že vieš, ako dôležité je mať to vo svojich rukách. Ukáž ostatným, prečo má zmysel sušiť, podpor ich, zdieľaj Suchý február, kade chodíš. Nikdy nevieš, komu tým môžeš zmeniť život.

Ako zvládnuť mesiac na suchu a čo robiť keď to nedávam?
Čo mám robiť, keď to bez alka nemôžem vydržať?

Skús sa nejako zamestnať. Pusti si hudbu, choď si zabehať, daj si studenú sprchu. Jednoducho presmeruj pozornosť z chuti na alkohol na niečo iné. Niekedy pomôže zmeniť prostredie - ak si doma, choď na vzduch. Taktiež sa oplatí mať parťáka, ktorý ide do Suchého februára s tebou.

Pokiaľ je pre teba Sucháč fakt veľký oriešok, skús sa zo začiatku vyhýbať prostrediu, ktoré ťa k alkoholu ťahá - napríklad tvoja krčma alebo kamaráti, s ktorými piješ. Daj si tiež pozor, aby si jeden mesiac bez alkoholu nezačal dobiehať v ďalších mesiacoch. To by nebolo dobré :-)

Zuby zaťaté, ale potrebuješ pomôcť? Vyskúšaj Sucháč s podporou odborníka. Pre niektorých z nás je extrémne náročné prestať zo dňa na deň piť. Pokiaľ máš strach, že mesiac bez alkoholu nezvládneš a chceš si byť istejší a prebrať, ako na tom s pitím vlastne si, môžeš sa bezplatne a anonymne ozvať na Centrum pre liečbu drogových závislostí, kde je k dispozícii online poradňa a taktiež informačná a poradenská linka pre ľudí s problémami s alkoholom. Poď do toho! Naozaj nie je hanba nechať si poradiť. 

Je pre teba február totálne nezvladnuteľný? Pokiaľ dávaš mesiac bez alkoholu doslova o chlp, ber to ako červenú. Asi je na čase rozhliadnuť sa po pomoci odborníka - skús svojho obvodného lekára alebo ambulanciu klinickej psychológie. Alebo môžeš skúsiť požiadať o pomoc tu www.linkanezabudka.sk

Bojím sa, že keď priznám problém, okolie ma zavrhne.

Áno to sa môže stať. Niekto sa k tebe možno na čas otočí chrbtom. Ale nie ľudia, ktorým na tebe naozaj záleží. Naopak. Práve oni väčšinou vidia náš problém skôr ako my sami. Keď si problém priznáš, budú mať radosť, že ho vidíš tiež. A že s tým chceš niečo spraviť.

Zver sa najskôr iba niekomu, komu naozaj veríš - partnerovi, priateľke, kamarátovi. Nie je nutné to hneď vytrúbiť všetkým naraz. Pekne postupne.

Čo mám robiť, keď má problém niekto z mojich príbuzných alebo kamarát/ka?

Tak to býva, okolie je často prvé, kto si problém všimne. Pokiaľ to chceš dotyčnému povedať, je dôležité opatrne vyberať spôsob, ako to spravíš. Tu máš pár tipov:

  • Vyhni sa frázam ako “ty máš problém” alebo “si alkoholik”. To je dosť hodnotiace a človek má vo svojej podstate tendenciu brániť sa a stavať sa do protiútoku. 
  • Začni niečím, čo ti dotyčný nemôže vyvrátiť. Pravdepodobnosť toho, že to prijme, sa zvýši. Tak napríklad “za posledný týždeň si bol päťkrát v krčme”.
  • Až po objektívnych informáciách môžeš nadviazať tým, ako sa cítiš, čo si o tom myslíš a čo by si si prial/a inak. Možno budeš chcieť povedať “bojím sa o teba”. 
  • Ponúkni sa, že pomôžeš. Môžeš mu/jej nájsť kontakty na odborníkov, ponúknuť, že tam pôjdeš s ním/ňou alebo že pomôžeš s trávením času inak, bez alkoholu. 
  • Keď nevieš, zavolaj alebo napíš na cpldz.sk/online-poradna/ Poradia ti, ako túto konverzáciu dobre začať. 
  • Neponúkaj podporu v pití. A nepomáhaj mu/jej maskovať následky jeho/jej správania. Daj dotyčnému najavo, že ste na jednej lodi a že môže od teba čakať podporu. Je ale dôležité, aby niesol/la zodpovednosť za to, čo robí alebo čo bude robiť v budúcnosti. Toto býva naozaj náročné! Je dôležité nedávať mu/jej peniaze na alkohol a ani im ho nekupovať. 
  • Mysli aj na seba. Uisti sa, že sa máš komu zdôveriť a že vieš, kde vyhľadať pomoc, ak by bolo toho na teba priveľa.
Čo mám hovoriť ľuďom, ktorí ma nútia piť?

Stoj si za svojím. Uvedom si, že nemusíš nikomu vysvetľovať, prečo nechceš piť. To rozhodnutie je tvoje. Ak to niekto nerešpektuje, je dobré opýtať sa - naozaj je toto človek, s ktorým chcem tráviť čas? 

Ty máš možnosť nepiť a oni s tým nemusia súhlasiť. Dobré je, že potom už je to ich problém a nie tvoj. Pokiaľ vieš prečo to robíš, ustojíš tlak aj za cenu straty ľudí, čo za to nestoja. 

Niekto ťa núti piť? Asi má sám problém, ktorý nezvláda. Preto sa obklopuje ľuďmi, čo to majú podobne a navzájom sa potom potľapkávajú po pleciach. V tomto prostredí sa úspechu nefandí. Neboj sa byť prvým a zvládni to, čo oni ne. Možno ich to tiež inšpiruje k zmene. Množstvo Sušičov sa už stalo nositeľmi tejto myšlienky, od Šumavy k Tatrám.

Čo je najlepšie piť v krčme, keď nie pivo?

To je individuálne, malo by ti to hlavne chutiť. Pre niekoho Kofola, pre iného čaj, univerzálna rada neexistuje. 

Skús v bare poprosiť o džbán s vodou z vodovodu. Po večeri s džúsom sa pravdepodobne budeš cítiť presladený. Môžeš sa ísť taktiež pozrieť do miest, kde sú na Suchý február pripravený. 

Čaká ťa slávnostný prípitok? Dopraj si vysoký pohár ako ostatní a namiesto vína alebo šampanského si nechaj naliať tonik, vodu s citrónom alebo tvoje obľúbené nealko.

Čo máme s partiou robiť namiesto pitia? Čo nám prinesie podobný pocit eufórie alebo úľavy od stresu?

Zistite, čo vás baví. Napríklad si pravidelne začnite prenajímať telocvičnu a stretávajte sa na volejbale alebo futbale. Šport stimuluje pocity eufórie a pomáha uľaviť od stresu, to nie je žiadna novinka. Šport taktiež pomôže vašim telám o kvapku viac ako pivo a hermelín :-) Pokiaľ šport nie je pre teba to pravé, nás ešte napadlo: 

  • Dajte si stolovú hru a ponorte sa do sveta, kam vás pohárik vína normálne nezavedie. 
  • Skúste klasické krčmové aktivity - bez alkoholu. Čo tak si dať turnaj v šípkach alebo biliarde? Možno budete prekvapení, ako vám nealko premieša poradie :-)
  • Naplánuj s ostatnými výlet. Vybehnite z mesta na vzduch!
  • Vyrazte s partiou na únikovku. To vám hlavy zamotá a od stresu uľaví dokonale. 
  • Skúste na nealku poriadne “žúrovať”. Možno si na začiatku budete pripadať ako na inej planéte, ale nakoniec sa to poddá a vy si koncert svojej obľúbenej kapely alebo diskotéku užijete ako nikdy predtým. Možno nebudete ani nikomu šliapať na nohy a započujete o pár tónov navyšei.
Čo môžem robiť, keď bez piva / vína nemôžem zaspať?

Asi máš pocit, že keď sa večer omámiš alkoholom, lepšie sa ti spí. To je ale ilúzia, nakoľko spánok je po alkohole nekvalitný a ráno sa nezobudíš odpočinutý. Tvoje telo sa nezvládne zregenerovať, pretože musí namiesto toho dávať energiu do odbúravania alkoholu. 

  • Nemôžeš zaspať? Nemá cenu ležať v posteli a snažiť sa o to. Choď radšej niečo robiť - čítaj si, píš, prejdi sa. Prosto sa nejako unav a až potom sa vráť do postele. 
  • Pokiaľ alkoholom pred spaním tlmíš aj stres, skús relaxačné cvičenie. Napríklad autogénny tréning alebo meditáciu. Na YouTube je množstvo audio príbehov, ktoré ťa tým prevedú. 
  • Ak je pre teba pohárik pred spaním rituál, vytvor si iný. Prosto uprav spánkovú hygienu - alkohol nahraď šálkou čaju (bez kofeínu) alebo horúcim mliekom. V rovnakom čase otvor okná dokorán a potom zaspávaj na čerstvom vzduchu. 
  • Tlmíš večerným alkoholom rozvírené myšlienky? Odlož ich. Cez deň myšlienky často odháňame, ale večer je to ťažšie. Napíš si ich do bloku pri posteli alebo ulož do mobilu. Tým ich pustíš z hlavy a vieš, že sa k nim môžeš vrátiť hneď ráno.
Čo mám robiť, keď sa bez alkoholu nedokážem baviť?

Využi Sucháč a nauč sa to! :-) Tvoje presvedčenie, že bez alkoholu sa nedokážeš zabaviť, je iba dlho budovaná ilúzia. Takže zatni zuby a skús to. Chvíľu to bude nepríjemné, divné, trápne. S praxou sa to ale budeš zlepšovať. Je to o zvyku - baviť sa bez alkoholu ide a stav sa, že to vieš tiež. 

Nejde to? Možno za to môže prostredie, kam chodíš. Pokiaľ sú tam všetci permanentne pripití, môže byť problém nadviazať s nimi kontakt a “chytiť sa”. Uvedom si, že potom ste jednoducho iba na inej vlne.

Možno ti v uvoľnení prekáža hanblivosť, úzkosť. To je ale súčasťou teba. Musíš sa v určitej spoločnosti vždy napiť na guráž, pretože inak by si to s nimi nevydržal/a? Možno je na čase obklopiť sa ľuďmi, s ktorými ti je dobre aj za triezva, čo ty na to? :-)

Ako je to so zdravotným pitím? Panáčik "na zdravie" decko vína denne, pivo na vitamíny ...

Tak to ťa asi sklameme - nič také ako panák na zdravie neexistuje. A akýkoľvek pozitívny efekt na organizmus, ktorý by napr. červené víno mohlo mať, sa dá (1) získať z iných zdrojov a (2) sú vykúpené toxickým efektom alkoholu na iné orgány v tele. Je dobré myslieť na to, že okrem červených krviniek máme v tele taktiež pečeň, mozog atď. A tým alkohol nerobí dobre nikdy. 

Aj tie pivné vitamíny môžeš nahradiť inak. A paradoxne, nadmerné pitie alkoholu naopak vedie k nedostatku vitamínu B. No fakt.

Alkohol je pre organizmus škodlivý. Niekedy je zaujímavé uvedomiť si, že pre svoje zdravie robíme množstvo vecí navyše. Napríklad nakupujeme bio potraviny, ktoré sú drahšie. Oproti tomu zvoľniť sa s alkoholom je lacnejšie a ide o to, dať si ho menej. To si so zdravým životným štýlom spojí málokto. Dobré nie? 🙂